«В твоїм «ніщо» знайду я, може, все»
Йоган Гете, «Фауст»
«В той час, тобто 1908 року, говорили, що поняття простору міняється вже майже протягом ста років. Але в пластиці не було нічого нового. Отже, це нове, чого бракувало, приносив у пластику я. Я винаходив нові форми й головне – займався простором»
Виповнюється 125 років з дня народження Олександра Архипенка - одного з найгеніальніших скульпторів ХХ століття і одного й найвидатніших українців.
У кращих музеях світу виставки творів Архипенка плануються на роки наперед. В Україні ж його скульптур одиниці, переважно в приватних колекціях. Ті, що були виставлені в Національному художньому музеї, днями прибрали, бо вони "не вписалися" в нову експозицію, яка зустріне гостей України під час "Євро-2012".
Досвід, який геніальний митець здобув для всього світу, у його рідному місті залишається незатребуваним. Київ все більше втрачає неповторне обличчя. Замість того, щоб використовувати творчі ідеї Архипенка та інших талановитих земляків, люди, відповідальні за забудову Києва, перетворюють його на еклектичне скупчення архітектурних потвор.
Організований рухом «Простір свободи» 30 травня перформенс «Звільняючи простір» - це спроба побачити, як може може виглядати Київ, його майдани й вулиці, якщо оживити їх скульптурою Архипенка, як може виглядати простір, наповнений духом творчого пошуку.
Не даремно місцем проведення акції обрано Гостинний двір, звільнений киянами від можновладних рейдерів, що нищать обличчя Києва.
Після Архипенка соромно мати такий Майдан Незалежності - імпортовані «теплиці» з Московської манежної площі! Жест Незалежності, якого бракує в центральному монументі на Майдані – вже з 1915 року живе в Архипенковій «Ході». Святим горам Києва пасує не меч, що розбиває захист небесних сил над містом, і не щит з символікою мертвої тоталітарної держави, а Вознесіння - перетворена мислеформа геніального скульптора.
Фото з акції + скульптура Архипенка в ландшафтах Києва – тут